De transformatie die de Stadsregio Parkstad in de afgelopen decennia heeft doorgemaakt is uniek te noemen. Zo bijzonder, dat de World Travel & Tourism Council (WTTC) in Dallas op 7 april jongstleden de hoogste toeristische onderscheiding ter wereld uitreikte aan Parkstad Limburg. Donderdag 23 juni werd iedereen bedankt die een rol speelde bij de totstandkoming van de prijs. Ook de beste toeristische ambassadeur van Zuid-Limburg, Anya Niewierra (directeur VVV Zuid-Limburg) werd door gedeputeerde Eric Geurts en wethouder Kelly Regterschot (Stadsregio Parkstad Limburg) in het zonnetje gezet. Tevens werd een nieuw beeldmerk gelanceerd voor de ontwikkeling van Parkstad en gingen alle ambassadeurs van de regio met een certificaat naar huis.
Uit zwart, nu groen, naar goud
De bestaande identiteit van Parkstad is uitgebreid met een nieuw beeldmerk. De kleuren symboliseren de transformatie én de toekomstplannen: uit zwart (mono-economie, mijnbouw), nu groen (veel natuur en aandacht voor de ontwikkeling van toerisme), naar goud (een duurzame vitale economie). Parkstad Limburg is het enige voorbeeld in Nederland van de transformatie van een voormalig mijngebied naar een toeristische bestemming. De ontwikkeling in de afgelopen jaren bewijst dat een ‘zwarte’ regio mooi kan worden op haar eigen manier met accenten op de juiste plekken. Overheden, ondernemers en inwoners werkten intensief en vastberaden samen en ontwikkelden in 15 jaar tijd een toeristische bestemming van formaat. Daar mogen alle inwoners en ondernemers trots op zijn. Die trots kan nu verder worden uitgedragen.
Beeldmerk & certificaat
De kleuren van het nieuwe beeldmerk hebben allen een betekenis. Het blauw symboliseert de economische ontwikkelingen, waarbij naast de toeristische sector sectoren als de smart services, de zorg en medische techniek een rol spelen, Het groen staat voor duurzaamheid, voor de energietransformatie van de regio waarbij Parkstad een voorbeeld is voor veel andere regio’s. Het oranje staat voor een bruisende omgeving, de sociaal-culturele sector. Niet alleen Parkstad Limburg Theaters is uitgegroeid tot een van de grootste theaters van Nederland, diverse activiteiten zoals Pinkpop, Serious Request hebben Parkstad al eerder op de kaart gezet. Het roze in het logo verbeeldt het toerisme, de krachtige economische motor die Parkstad de afgelopen jaren heeft ontwikkeld. Met het nieuwe beeldmerk wordt de nieuwe identiteit en de verbinding van Parkstad aan de prestigieuze prijs verder vorm gegeven. Met de uitwerking in allerlei communicatiemiddelen als certificaten en posters worden ondernemers en inwoners uitgenodigd het ‘trots-gevoel’ uit te dagen.
IBA
Bij dit alles speelt IBA (Internationale Bau Austellung) de komende jaren een belangrijke rol. Die van buitenboordmotor die de transformatie kan versnellen en verdere ontwikkelingen in Parkstad met elkaar verbindt. Het legt de basis voor een nieuwe oriëntatie op de toekomst waarin maatschappelijke veranderingen worden aangejaagd. Simpel gesteld, IBA draagt bij aan de verbetering van de regio.
Ambassadeurs
Iedereen die trots is op de prijs van Parkstad én op Parkstad zelf mag zich ambassadeur noemen. Een platform voor Parkstad en alle toeristische activiteiten is te vinden via www.goudvoorparkstad.nl
Het eerste certificaat met nummer 001 is op donderdag 23 juni in Mondo Verde uitgereikt aan de heer Jef Pleumeekers. Onder de regie van onder meer Pleumeekers kwam een gemeenschappelijke agenda voor economie in Parkstad, waarbij ook aandacht voor toerisme was. De regio kan zich nu verder ontwikkelen naar een gouden regio. Kijk voor de meest actuele informatie www.goudvoorparkstad.nl
Ondertussen zijn er al meer dan 300 unieke ambassadeurscertificaten uitgereikt.
foto vlnr: Ralf Krewinkel, Eric Geurts, Jef Pleumeekers, Kelly Regterschot, Anya Niewierra
© Nose for Photography | Pascal Moors