Rijk -Regio overleg op 3 april 2024

De Regiodeal Parkstad 2.0 is volop in uitvoering. 


Met regelmaat wordt de voortgang besproken met de Haagse ministeries die hierbij betrokken zijn. Op 3 april stond het thema onderwijs centraal. 


Onderwijspartners uit het primair onderwijs, voortgezet onderwijs en het hoger onderwijs en bestuurders uit Parkstad spraken in Den Haag met vertegenwoordigers van ministeries over de voortgang van de Regiodeal Parkstad 2.0 in het algemeen en over onderwijsthema’s zoals ‘Rijke Schooldagen’, ‘Passend Onderwijs en Loopbaanontwikkeling’ en ‘Euregionaal kennislandschap’.


Rijke Schooldagen

Vanuit het primair onderwijs werd aandacht gevraagd voor de huisvestingsproblematiek en de financiering van Rijke Schooldagen. In de regio Parkstad staan wij voor een grote uitdaging om onze kinderen in goede gezondheid, met gelijke kansen en met ontwikkelde talenten te laten opgroeien. Er zijn inmiddels tal van regelingen ontwikkeld, zoals de S&O voorlopersregeling, schoolmaaltijden via het JEF, EU- schoolfruit, en lokale groente en fruitregelingen, maar helaas zijn al deze regelingen en subsidies slechts incidenteel en kortdurend, en is er geen helder perspectief op een duurzaam vervolg. Bovendien zijn de spelregels vaak ingewikkeld en is de verdeling soms lastig uit te leggen aan ouders. Dit alles maakt dat het voor zowel de scholen als de gemeenten erg moeilijk is om structureel en duurzaam capaciteit en middelen te reserveren en in te zetten.


Voortgezet Onderwijs: Passend Onderwijs en Loopbaanontwikkeling & Beroepsoriëntatie

Het voortgezet onderwijs vroeg aandacht voor de structurele problematiek van passend onderwijs, waarmee naast het vso (voortgezet speciaal onderwijs) ook het samenwerkingsverband SVOPL en de reguliere scholen te maken hebben. In Parkstad hebben we een veel hoger percentage leerlingen voor passend onderwijs dan andere regio’s en de reguliere scholen kunnen niet door het samenwerkingsverband ondersteund worden om deze leerlingen op te vangen. Sterker nog, de reguliere scholen moeten zelfs hun reguliere budgetten inzetten om bij te dragen aan het samenwerkingsverband vanwege het structurele tekort daar. Daarnaast ging het gesprek over het ontwikkelen van een programmatische aanpak voor loopbaan en beroepenoriëntatie samen met het bedrijfsleven.


Euregionaal kennislandschap

De regio zet in op de versterking van het (eu)regionale kennislandschap als randvoorwaarde voor talentbehoud en -ontwikkeling, regionale economische ontwikkeling en brede welvaart in algemene zin. En daarbij oog te hebben voor een breed, kwalitatief en complementair onderwijsaanbod, van MBO tot HBO en WO. Met de vestiging van de RWTH Aachen (met een dependance gericht op 'Transforming City Regions') naar Heerlen in het kader van de Regio Deal Parkstad 1.0 is daarin een belangrijke stap gezet. De betrouwbaarheid en kwaliteit van de grensoverstijgende OV-verbindingen vanuit Aken is een pijnpunt, dat met name gelet op de ambitie voor de toekomst een 'showstopper' kan zijn. Er ligt dan ook een relatie met de IC-verbinding naar Aken.


In opdracht van de Universiteit Maastricht wordt, i.s.m. de gemeente Heerlen en Zuyd Hogeschool, momenteel een business case uitgewerkt voor vestiging van de Universiteit Maastricht in Heerlen. Concreet gaat het om een volwaardige opleidingslocatie in Heerlen, bedoeld voor de nieuwe, volwaardige en interdisciplinaire bachelor- en masteropleidingen die passen binnen de Faculteit Science and Engineering (FSE). Vestiging van de Universiteit is ook een kans om het ecosysteem van de Brightlands Smart Services Campus te versterken. Via initiatieven zoals de Bovengrondse Vakschool en Medlands Parkstad werken bedrijfsleven en onderwijs in de regio al samen om de afstemming onderwijs-arbeidsmarkt te verbeteren.


De Universiteit Maastricht, Zuyd Hogeschool en Vista College hebben 22 maart jl. samen een manifest aan minister Dijkgraaf gestuurd in het kader van het thema 'internationalisering / internationale studenten'. Er is onderzocht wat de gevolgen zijn, als er van Rijkswege een stop zou komen op de instroom van internationale studenten. Dit betekent o.a. een enorme daling van het aantal studenten medewerkers, met een daling van het bruto regionaal product van naar schatting 600 miljoen euro per jaar. Daarbovenop zal dit effect sorteren op het opleidingsaanbod in brede zin, waardoor de kans aannemelijk is dat belangrijke opleidingen met het oog op de regionale economie (en de a.s. noodzakelijke vervangingsvraag op de arbeidsmarkt) verdwijnen.


Share by: